Okulöncesi Müfredatı

Okulöncesi programımız her çocuğun bireysel gelişimini göz önünde bulundurarak tasarlanmış bütünsel bir yaklaşım içermektedir. Hisar Okulöncesi 21. Yüzyıl becerilerini geliştirmeyi hedefleyen ve etkili öğrenme tekniklerine dayanan nitelikli bir eğitim programı sunmaktadır. 

HighScope Eğitim

A.B.D.’de David Weikart ve ekip arkadaşları tarafından geliştirilen HighScope eğitim modeli çocukların tüm gelişim alanlarını destekleyen bir eğitim programıdır. Başarısı, uzun yıllar süren ve katılan öğrencileri kırk yaşlarına kadar izleyen çeşitli bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır. İsviçreli psikolog Jean Piaget’nin bilişsel gelişim kuramına ve Vygotsky’nin sosyokültürel teori ve iskele sistemine dayanan ve Howard Gardner’ın Çoklu Zeka Kuramı ile sıkı sıkıya örtüşen unsurlar içeren High/Scope modeli çocuk merkezli bir eğitim programı sunar. Okul ve hayat başarısı ölçümlerinde tamamen öğretmen güdümlü ve tamamen çocuk güdümlü programlarla karşılaştırıldığında, Etkin Öğrenme felsefesini merkezine alan bu dengelenmiş program anlamlı olumlu sonuçlara ulaşır.

Programda, çocukların çeşitli gelişimsel alanları ve becerileri Temel Gelişim Göstergeleri ile desteklenmektedir. Bu beceriler, farklı gelişim alanlarına yönelik ve çocukların yaş seviyelerine uygundur. Çocuklarda var olan ve gelişmekte olan becerileri geliştirip güçlendiren Temel Gelişim Göstergeleri becerileri geniş kapsamlı ele alarak uzun vadede yarar sağlar.

Temel Gelişim Göstergeleri

  • Öğrenme Yaklaşımları
  • Sosyal ve Duygusal Gelişim
  • Fiziksel Gelişim ve Sağlık
  • Dil Okur-Yazarlık ve İletişim
  • Matematik
  • Yaratıcı Sanat
  • Fen ve Teknoloji
  • Sosyal Bilimler

HighScope günlük programının en önemli zaman dilimlerinden biri Planla-Yap-Değerlendir sıralamasıdır. Sırasıyla planlama, çalışma ve hatırlama sıralı faaliyetlerini içeren bu sıralamada çocuklar ilgi alanlarına yönelik bir plan yapma; planını uygulama; planlarını ve uygulanışlarını hatırlama fırsatına sahip olurlar. Çocuklar planlama yapabildiklerini, aldıkları kararları uygulayabildiklerini görür ve karşılaştıkları sorunları düşünüp çözemediklerini, bir sonraki fırsatta nasıl çözebileceklerini değerlendirirler. Dolayısıyla, özgüvenleri ve sorumluluk duyguları artar ve böylece bağımsızlık duyguları gelişir. Kesin bir sonuç ya da tek bir doğru beklentisi olmadığından çocuklar yaratıcı ve kendilerine özgü bir şekilde çalışırlar. Yetişkinin rolü çocukları düşünmeye teşvik eden açık uçlu sorular sormak, problem çözme yetilerinin gelişmesini sağlamak ve zaman zaman bir adım öteye taşıyabilmek için uğraşmalarını sağlamaktır.

Bilişim Teknolojileri

Okulöncesi Bilişim Teknolojileri Dersi, teknoloji, araştırma becerileri ve yaşam için çok önemli olan doğru bilgiyi bulma ve ona ulaşma anlamlarına gelen bilgi akıcılığına odaklanır. Teknoloji, hem İngilizce hem Türkçe programlarında öğretmeyi ve öğrenmeyi destekleyen bir araç olarak entegre edilmiştir. Öğrenciler araç-gereçleri ve teknolojiyi araştırır ve bağımsız olarak kullanır. Her sınıfta öğretmenler ve öğrenciler tarafından kullanılan etkileşimli tahtalar vardır. Derste, öğrencilerin kodlama oyunu, tangram, sayı ve kelime oyunları oynayabildikleri bir iPad hazır bulunmaktadır. Öğrenciler, teknolojiyi kullanarak konularla ilgili akıllarına gelen soruların cevaplarını bulmak için ön beceri fırsatları yakalarlar.

Bilişim Stratejileri Politikası

Hisar Okulları, teknolojinin etkin kullanıldığında kullanıcılar (öğrenci, öğretmen ve çalışan) için eşsiz fırsatlar ve deneyimler sunduğuna inanır. Teknoloji, eğitim programlarına destek verecek şekilde kullanıldığında, öğrencilerin 21. yüzyıla uygun beceriler kazanmalarını kolaylaştıracak… Devamını okuyun.

Fen Bilimleri

Sorgulama ve merak çocukların doğasında var olan olgulardır. Öğrencilere gözlem yapmaları, olası sonuçlar ile ilgili tahmin yürütmeleri, deney ve gözlemlerine dayanarak sonuçlar çıkarmaları için uygun ortamların hazırlanması onların merak ve yaşam ile ilgili daha sonraki bilimsel deneyimlerini gerçekleştirmeleri için yeteneklerini geliştirecektir. Hisar Okulöncesi’nde hem İngilizce hem Türkçe programlarında öğrenciler varlıkların etkileşimleri ve değişimlerine dair fikir yürütür, doğal ve fiziksel dünya ile ilgili bilgi toplar ve süreçlerin farkına varır. Okulöncesi’nde Fen dersleri, öğrencilerin merak duygularını canlı tutmayı ve geliştirmeyi odağına alır.

İngilizce

MindUP

İngilizce programımızda iki haftada bir, bir ders saati MindUP programı uygulanır. Bu program; beyin hakkında bilgi sahibi olmayı, farkındalık yaratmayı, sosyal duygusal farkındalığı ve bunların gelişimini öğretmeyi birleştirir. Programın içeriği, olumlu psikoloji temellerine dayanır. Okullarda ve sınıflarda olumlu öğrenme ortamları yaratmayı hedefler, stresi azaltmaya ve ilişkileri geliştirmeye yardım eder. Öğrencilerin sosyo-duygusal alanları ve bunların etkilerini anlamaları için farklı öğrenceleri, özellikle sanat ve hikayeleri birleştirir. Program, beynin farklı kısımları üzerinde farkındalık yaratma yolu ile öğrencilerin öz düzenleme becerilerini geliştirmeyi hedefler.

İngilizce Dil Edinimi Yaklaşımı

İngilizce programımız, Türkçe programıyla aynı doğrultuda High Scope yaklaşımını uygulayan yarım günlük bir programdır. Yöntemimizi, sadece İngilizce kullanılarak öğrencilerin birçok doğal İngilizce ortamına tabi tutuldukları bir öğretme metodudur. Öğrenciler ana dillerini öğrendikleri şekilde İngilizce öğrenirler. Dil, tema odaklı bir yaklaşımla edinilir; öğrenciler temalarla bağlantılı şekilde öğrenirler. Her ünite, programımızdaki tüm alanlara değinir. Anlama; görseller, şarkılar, oyunlar, hikayeler ve hareketli aktivitelerle desteklenir. Öğretmenler, öğrencilerin İngilizce ön bilgilerini ölçer ve öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarını desteklerler. Bunun için kullanılan yöntemler arasında, farklılaştırılmış sorular ve tartışmalar, tekrarlama, akran desteği ve motivasyonu artırmak için öğrencilerin ilgi alanlara değinmek yer almaktadır.

Ses Okuma Bilgisi

İngilizce programımızda erken okuryazarlıkla ilgili olarak sentetik sesler yaklaşımı kullanılır. Bu yaklaşımda, her ses belli bir sıra ile tek tek öğretilir ve çocuklar bu bilgiyi kısa kelimelerin tüm seslerini okumakta kullanırlar. Öğrenciler, harflerin seslerini ve bu seslerin karşılığı olan küçük harfleri tanımayı öğrenirler; bazı harfleri öğrenir öğrenmez, üç harfli kelimeleri okumaya başlarlar. Programın hedefi, yazmak yerine sesleri öğrenme ve okumadır. Özellikle odak noktası, öğrencilerin İngilizce ve Türkçe harflerin sesleri arasındaki farklılıkları ve sıklıkla karıştırılan harfleri öğrenmeleri ve çocukların okuma akıcılığının temeli olan, sıklıkla kullanılan kelimeleri öğrenmelerini teşvik etmektir.

Matematik

Matematiğin hayatın her alanında yeri vardır ve Matematik becerileri de Okulöncesi’nde hem İngilizce hem Türkçe programlarında günlük rutindeki etkinliklerin her birinde yer alır. Öğrencilerin temel Matematik kavram ve becerileri günlük hayata taşınmış problemleri çözmeleri için zaman ve fırsat tanıyarak teşvik edilir.

Okulöncesi programında temel Matematik becerilerine yönelik büyüklük, şekil ve örüntü gibi kavramlar, sayma ve eşleştirme, rakamları tanıma, zamanı kullanma, azlık ve çokluk kavramlarını ayırt etme ile günlük hayatın içine yerleşmiş bir şekilde programın içinde yer alır. Öğrenciler deneyimlerinde doğal ve standart ölçümler kullanarak neden-sonuç ilişkisi kurar, verilerini sayısal tablo halinde karşılaştırırlar. Nesneleri sınıflandırma ve sıralama yaparak matematiğin alt becerilerini deneyimleme fırsatı bulurlar.

Sosyal Bilimler
Sosyal Bilimler alanının temel hedeflerinden biri, toplum içinde yaşayan bireylerin ihtiyaçları ve toplumun beklentileri ile ilgili bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Okulöncesi’nde hem İngilizce hem Türkçe programlarında Sosyal Bilgiler, öğrencilerin insanların farklı özellikleri, düşünceleri ve ilgileri olduğunu farkına varmasını ve değişen dünyada bir etkisinin olabileceğinin bilincine varmasını hedefler. Farklılıkları kabul etme ve saygı gösterme becerilerinin kazanılması ile dünya vatandaşı olma yolunun taşları örülmeye başlanır.
Programdaki etkinlikler; Coğrafya, Tarih, Ekoloji konularını içerdiği gibi insanların toplumda farklı roller ve işlevleri olduğunu fark etmelerini de hayatlarına katmalarını sağlar. Her yıl alanla ilgili iki hafta süren proje konusu seçer ve üzerinde çalışırlar. Küresel sorunlar programın içinde büyük grup zamanlarında ele alınır ve öğrencilerden çözüm yolları düşünmeleri teşvik edilir. Bu yolları hayata geçirmeleri için fırsatlar verilir. Bu çalışmalarla sorumlu bireyler olarak gelişmeleri yolunda adımlar atarlar.
Türkçe
Öğrenciler düşünce, istek ve duygularını iletmek için dili kullanırlar. Anlatılanları dinleme, kişisel deneyimleri hakkında konuşma etkili iletişim becerilerini geliştirir. Dili etkili kullanma öğrenmeyi kolaylaştırır.

Okulöncesi’nde öğrencilere hazır olmadan okuma yazma öğretmek yerine, okuma yazma öncesi temel becerilerinin kazandırılması hedeflenir. Günlük program içerisinde masal ve tekerleme uydurma, şarkı, şiir ve bilmece oluşturma, öğrencilerin dili akıcı kullanmalarını ve kelime dağarcıklarını geliştirmelerini sağlar. Öğretmen öğrenme ortamlarında çeşitli yazılı materyaller ve kitaplar kullanarak öğrencilerde okuma ve yazma merakını başlatır. Harflerin sembollerini ve seslerini tanımak, kelime içerisinde sesi fark etmek, yazılı materyallere dikkat etmek okuma yazmaya temel hazırlar. Bu beceriler İlkokul 1. Sınıfta okuma ve yazma çalışmalarına rahat geçiş sağlar.

Kütüphane Becerileri

Okuma alışkanlığı ve kitap sevgisinin erken yıllardan itibaren kazandırılması amacıyla Okulöncesi Türkçe ve İngilizce programlarında sınıflarımızda kitap okuma ve kütüphane saatleri etkin olarak yer almaktadır. Her sınıfın içinde öğrencilerin erişimine açık, zengin temaları içeren iki dilde kitapların bulunduğu ve alçak raflı bir kitap köşesi vardır. Ayrıca her sınıf haftada bir kez kütüphaneyi ziyaret eder. Öğrenciler gelişim düzeylerine uygun Türkçe ve İngilizce kitap, dergi ve ansiklopedileri inceler, seçimler yapar ve ödünç alırlar. Bu etkinlik yolu ile öğrencilerin okuma becerileri ve sorumluluk alma becerileri de desteklenir. Aileler okul sonrası kütüphanemizi ziyaret edebilir. Öğrencilerin kitapların resimlerine bakmaları, sayfalarını çevirmeleri, hikaye dinlemeleri, çevrelerinde bulunan yazılı materyale ilgi göstermeleri ve kitaplardan keyif alarak okuma alışkanlığını kazanmaları en temel hedeflerdendir.

Beden Eğitimi
Okulöncesi Beden Eğitimi dersi denge, koordinasyon, esneklik, nesne kontrolü gibi temel becerileri destekleyen bir programdır. Öğrenciler büyük kaslarını kullanırken güç, esneklik, denge ve zamanlama becerileri, küçük kaslarını kullanırken ise el-göz koordinasyonu becerilerini kazanırlar. Çeşitli bireysel ve grup çalışmalarında aktif olarak yer alarak beden farkındalıklarını geliştirirler.
Program, öğrencilerin temel hareket becerilerini geliştirerek fiziksel, motor, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal, gelişimine ve öz bakım becerilerine katkıda bulunarak, fiziksel etkinliklere yaşamları boyunca katılımlarını sağlamayı hedefler.
Hareket Eğitimi

Okulöncesi Hareket Eğitimi dersi, kinestetik zekanın gelişimine destek vermeyi amaçlayan öğrenme deneyimlerinin önemli bir unsurudur. Hareketi yaşamaya ve tanımlamaya odaklanan program, öğrencilerin kendi bedenine yoğunlaşarak sanatsal yaratıcılığını hareket üzerinden gerçekleştirmesinin yollarını arar.

Okulöncesinde öğrenciler hareket için sağlanan fırsatlar yolu ile, hem hareket becerilerini hem de kendileri ve dünyaları hakkındaki anlayışlarını geliştirirler. Bu sayede kendi hareket yetenekleriyle ilgili bir özgüven ve farkındalık kazanırlar.

Öğrencilerin bedeninin hazır olması amacıyla yapılan koordinasyon, denge, kondisyon ve konsantrasyon çalışmaları, Hareket Eğitimi dersi kazanımlarında önemli bir yer tutar.

Görsel Sanatlar

Okulöncesi Görsel Sanatlar dersi, öğrencilerin sanat bilgisi, teknik ve çeşitli malzemeler kullanarak yaratıcılıklarını görselleştirdikleri, ince motor becerilerini geliştirdikleri ve kendilerini ifade biçimlerini zenginleştirdikleri bir öğretim programıdır.

Öğrenciler yıl içerisinde renkleri, deseni, boyama tekniklerini kullanmayı öğrenirler. Görsel sanatlarda kullanılan araç-gereç çeşitlerini tanırlar. Dünya sanatçılarıyla tanışır, onların renkli dünyasında gezintiye çıkarlar. Farkı sanatçıların çalışmalarını görme fırsatı kazanıp yorumlar yaparlar. Çamuru kullanarak objeler üretir, üretirken çamuru bol bol yoğurur, avuçlarında sıkıştırırlar. Aynı zamanda 3 boyutu algılamayı öğrenirler.

Bu program sayesinde her öğrenci heyecanlı konularla, ilham veren teknik ve malzemelerle, dünyayı bir sanatçı gözü ile inceleyip keşfederek kendi renkli seslerini oluştururlar. Görsel Sanatlar programında, öğrencilerin çeşitli malzemeler kullanarak özgün ürünler ortaya çıkarmalarının desteklendiği bir yaklaşım vardır.

Müzik

Okulöncesi Müzik dersi toplu halde öğrencilerin müzik becerisini kazandıkları, ses kullanma becerisini geliştirdikleri ve söyledikleri şarkılara uygun hareketlerle eşlik ederek vücut ve müzik koordinasyonu sağladıkları bir öğretim programıdır.

Hisar Okulöncesi’nde öğrenciler gözlemlediklerini, düşündüklerini, hayal ettiklerini ve hissettiklerini müzikle ifade ederler. Erken çocukluk döneminde çocuklar müziği yaratmaya, onu duymaya ve müziğe göre hareket etmeye açıktırlar.

Müzik programının temel amacı öğrencilerin müzikten zevk almalarının yanı sıra, sesleri ayırt edebilmeleri ve edindikleri temel müzik bilgilerini günlük hayatta kullanabilmelerini içerir. Öğrenciler, müzik eşliğinde hareket ederek, sesleri araştırıp tanıyarak, basit müzik aletleri çalarak müziği keşfederler.