Bilişim Stratejileri Merkezi

Hisar Okulları Bilişim Stratejileri Merkezi, değişen şartlara ve ihtiyaçlara hızla adapte olabilen sürdürülebilir, yönetilebilir ve dinamik bir dijital alt yapı ve ekosistemin K12 bütünlüğünde yapılandırılması, dijital kültürün yayılması ve dönüşümün gerçekleşmesi hedefi ile çalışmalarını yürütmektedir. 

İçinde bulunduğumuz şartlar, eğitimin çok kanallı bir yaklaşım ile planlanmasını ve gerçekleştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Bu kapsamda; Hisar Okulları tarafından okulun misyonu ve ilkeleri çerçevesinde, bilimsel yaklaşımlardan ödün vermeksizin her türlü değişime ve zorlu şartlara uyarlanabilecek, esnek ve iletişime dayalı bir yapıya imkan sağlayan yaklaşımlara öncelik verilmiştir. Bu öncelikler, tüm akademik süreçlerin, üst düzey öğrenme deneyimlerini gerçekleştirmek amacı ile yüz yüze, çevrim içi, senkron ve asenkron öğrenme araç ve stratejilerinin bir bütün halinde planlanmasını ve kullanılmasını gerektirir.

Bilişim Stratejileri Merkezi, belirlenen hedeflere ulaşmak için uluslararası standartlar doğrultusunda, eyleme geçirilebilir yayılımı, sürekliliği ve sürdürülebilirliği sağlayan stratejiler odağında çalışmalarını yürütmektedir. Bu kapsamda alanında en saygın kuruluş olan, ISTE International Society for Technology in Education tarafından belirlenen uluslararası eğitim teknolojileri standartları dikkate alınarak öğrenci, öğretmenlerin rolleri tanımlanmış, öğrenme ortamları yapılandırılmıştır.

Ekibimiz
Bilişim Stratejileri Merkezi Üyeleri
Dilara Vardar Koordinatör
Bahadır Yıldız Üye
Sedat Yalçın Üye
Gökçe Yılmaz Üye
Tuğçe Esra Öznemli Üye
Başak Basman Üye
Utku Öztekin Üye

Pandemi Sürecinde Eğitim

Tüm Dünyada uygulanan önlemler ve aşılama sayesinde salgın yönetimi konusunda umut veren bir normalleşme sürecinin içindeyiz. Bir yandan sürekli, değişen koşullara uyum sağlayarak yaşam, çalışma ve eğitim alışkanlıklarımızı gözden geçirirken diğer yandan öğrencilerimize ve çalışanlarımıza sürdürülebilir, paylaşılabilir ve yönetilebilir bir eğitim ortamı sunmak konusunda kararlılığımızı sürdürmekteyiz.

Edindiğimiz tecrübe, bilgi ve becerileri sahip olduğumuz teknik alt yapı ile destekleyerek gerekli dijital dönüşüm çalışmalarını yürütürken önem verdiğimiz bir diğer konu tüm paydaşlarımızın iyi oluş hallerini desteklemeye devam etmektir. Öğrenimin yeniden normale dönmesi okul yönetiminin, personelin, öğretmenlerin, öğrencilerin ve velilerin sürekli özveri ve desteğini gerektirmektedir. Covid-19’un dinamik doğasını kabul ederek olası tüm durumlar için hazırlıklar tamamlanmıştır. Bu süreçte, uluslararası bilim camiasında yürütülen çalışma ve yayınları, T.C. Sağlık Bakanlığı, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Çalışma Bakanlığı, Dünya Sağlık Örgütü ve Hastalık Kontrol ve Korunma Merkezleri prosedürlerini, ülkemizde ve dünyada okullardaki uygulamaları yakından takip ederek bilimsel bir yaklaşım izlenmiştir.

Hisar Okulları olarak güçlü akademik programımızı her platformda ve şartta sunabilmek en önemli önceliğimizdir. 2021 Sonbaharında öğrencilerimizin büyük çoğunluğu için sınıf içi ve yüz yüze öğrenme ile birlikte okula normal bir dönüşe odaklanmakla birlikte, 2021-2022 Akademik Yılında uzaktan ya da hibrit eğitime geçilebilecek durumlar aşağıdaki gibidir;

  • Uzaktan Öğrenme (Tüm okul veya belirli seviyeler)

T.C. Milli Eğitim Bakanlığı kararları doğrultusunda, tüm okulun ya da belirli seviyelerin uzaktan eğitim seçeneğine geçebileceği kısa vadeli veya geçici durumlardır.

  • Hibrit Öğrenme (Tüm okul veya belirli seviyeler)

T.C. Milli Eğitim Bakanlığı kararları doğrultusunda yüz yüze eğitimin sınıflarda, isteğe bağlı olması durumunda, hem yüz yüze hem de uzaktan eğitimin bir kombinasyonu olarak uygulanabileceği geçici durumlardır. Bu durumda öğrencilerin bir kısmı sınıfta eş zamanlı olarak dersleri takip ederken evde olanlar sınıfa video konferans sistemi ile bağlanarak dersleri eş zamanlı olarak takip ederler. Hibrit Eğitim Modeli, içinde bulunulan şartlara bağlı olarak farklı şekillerde uygulanabilir.

  • Karantina (Bireysel veya grup)

T.C. Milli Eğitim Bakanlığı ve T.C. Sağlık Bakanlığı filyasyon yönergeleri kapsamında tek tek öğrencilerin veya bir grup öğrencinin karantinaya alınması ile uzaktan eğitime geçebileceği kısa süreli ve geçici durumlardır (öğretmenler okulda-öğrenciler evde). Benzer şekilde öğretmenlerin karantinaya alınması durumunda ilgili dersler için uzaktan eğitime geçilebilecek kısa süreli ve geçici durumlardır (öğretmenler evde-öğrenciler okulda).

Hisar Okulları İcra Kurulu tarafından açıklanacak kararlar doğrultusunda hareket edilecek olmakla birlikte; 2021 – 2022 Akademik Yılında tüm seviyelerde yüz yüze eğitime devam ederken, T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, T.C. Sağlık Bakanlığı açıklamaları ve filyasyon yönergeleri doğrultusunda kronik rahatsızlığı olan, Covid-19 hastası, yakın temaslı veya filyasyon nedeniyle karantinada olan öğrencilerimiz için hibrit eğitim modeli uygulanmaktadır.

“Açık Kaynak” Anlayışı

Hisar Okullarında yeni dönemin koşulları analiz ederek yeniliklere uyum sağlamak amacıyla pek çok strateji ve alt yapı çalışması gerçekleştirilmiştir. Bilişim Stratejileri Merkezinin kurulmasıyla Okul bünyesindeki tüm dijital dönüşüm çalışmaları, uluslararası standartlar doğrultusunda, bütünleşik bir yapı ile yürütülmekte olup tüm eğitim kurumlarına, öğretmenlere, öğrencilere ve velilere açık kaynak oluşturmak amacıyla çeşitli dokümanlar, politikalar,  raporlar ve yol haritaları yayınlanmıştır. Bu belgeler ulusal ve uluslararası tüm eğitim kurumlarının faydalanabileceği yöntem, strateji ve öneriler içermektedir.

İçinde bulunduğumuz dönemin belirsizliklerini yönetebilmek ve dijital dönüşüm sürecini gerçekleştirebilmek için aşağıdaki bağlantılarda detayları belirtilen çalışmalar gerçekleştirilmiş, tamamlanmış, politika ve raporlar yayınlanmış ve açık kaynak yaklaşımı ile eğitim dünyası ile paylaşılmıştır.

  1. HyFlex: Hibrit + Esnek Eğitim Politikası TR  / EN
  2. HyFlex: Hibrit + Esnek Ders Tasarım Stratejileri TR / EN
  3. Teknoloji Yol Haritası TR / EN
    1. Standartlar: Hisar Okulları Teknoloji Standartları
    2. Web 101: Hisar Okulları Kullanılan Programlar ve Uygulamalar
    3. Video 101: Ders Videoları ve Sunumlar İçin Önemli Hatırlatmalar
  4. Posterler: Öğrenci Rol ve Sorumlulukları TR / EN
  5. Posterler: Eğitim Modelleri TR / EN
  6. Yazılım Politikası TR / EN
  7. Destek Öğretmen Portalı
  8. Oryantasyon Sunumu 2021 – 2022
  9. Bilişim Stratejileri Merkezi Raporu 2021 – 2022
  10. Bilişim Stratejileri Politikası 2022-2023

Kavramlar

Bu noktada içinde bulunduğumuz süreçte sıklıkla karşılaştığımız ve kullandığımız bazı kavramları ve modelleri açıklamak önemli olacaktır.

  • Hyflex: Hibrit + Esnek

Değişen koşullara uyum sağlayan ve esnek bir yapıya imkan veren HyFlex, modeller ve senaryolar (yüz yüze, uzaktan, hibrit) arasında geçişler yaşanabilen dinamik bir süreci ifade etmekte olup, hibrit (Hybrid) ve esnek (Flexible) kelimelerinin birleşiminden oluşmaktadır. HyFlex kapsamında teknoloji eğitim sürecinin doğal bir parçasıdır; bu yaklaşım, öğrencilere derslere nerede, nasıl veya ne zaman katıldıklarına bakılmaksızın esneklik ve kesintisiz bir katılım/takip sağlar.

  • Uzaktan Öğrenme

Acil durum koşullarında oluşturulmuş, eğitimi fiziksel olarak okullardan çevrimiçi ve çevrimdışı ortamlara / evlere taşımak için ortaya çıkan bir yaklaşımdır. Okulların kapalı olduğu, öğrencilerin ve/veya öğretmenlerin evde olduğu, eğitim öğrenimin uzaktan devam ettiği, akademik süreçlerin tamamının tüm öğrenciler için (çevrimiçi & çevrimdışı/senkron & asenkron) okul dışından gerçekleştirildiği durumdur.

  • Hibrit Öğrenme

Hibrit öğrenme, bazı öğrencilerin sınıfta yüz yüze, bazılarının ise sınıfa video konferans yolu ile katıldığı bir eğitim modelidir. Eğitimciler, video konferans sistemlerini kullanarak uzaktan katılan ve yüz yüze öğrencilere aynı anda eğitim verir. Hibrit öğrenme, öğrenci merkezli deneyimler yaratmak için kasıtlı olarak ters çevrilmiş, harmanlanmış, uzaktan ve çevrim içi öğrenmenin başarılarına dayanan karma bir yaklaşımdır.

  • Ters-Yüz Edilmiş Öğrenme

Ters-Yüz Edilmiş Sınıf olarak da bilinen ders saati ile ev ödevi arasındaki geleneksel ilişkiyi tersine çeviren modeldir. Bu öğrenme tasarımı öğrencilerin verilen asenkron görevlerler ile taksonominin alt basamağındaki becerileri bireysel olarak gerçekleştirmelerini, okuldaki ders saatlerini ise öğretmen rehberliğinde uygulama, analiz ve sentez etme gibi üst düzey becerileri gerçekleştirecek şekilde yapılandırılmaktadır. Öğrenciler çevrimiçi dersler, videolar ve materyaller aracılığıyla evde derse hazırlık sürecini tamamlarlar ve öğretmenler ders saatini öğretmen rehberliğinde uygulama veya projeler için kullanır. Bu model, öğretmenlerin sınıf zamanını geleneksel dersler vermekten daha fazlası için kullanmasını sağlar.

  • Harmanlanmış Öğrenme

Harmanlanmış öğrenme, geçmişten günümüze öğretmenler tarafından bilinen ve farklı biçimlerde sınıflarda uygulanan ancak potansiyeli teknoloji ile birlikte ortaya çıkmış bir öğretim tasarımı yaklaşımıdır. Bu öğretim tasarımı yaklaşımının uygulanmasında tek bir tanım bulunmamakla beraber; harmanlanmış öğrenme yaklaşımı, öğrenmeyi daha etkili ve verimli gerçekleştirmek için yüz yüze öğrenme ve uzaktan öğrenme teknolojilerinin öğrenme ortamının gereksinimleri çerçevesinde farklı oranlarda bir arada kullanılmasıdır (Dağ, 2011: 76). Harmanlanmış öğrenme farklı şekillerde uygulanabilir;

  • İstasyon Rotasyon
  • Lab Rotasyon
  • Bireysel Rotasyon
  • Ters Yüz Edilmiş Sınıf
  • Esnek
  • Alakart
  • Zenginleştirilmiş Sanal

1-“The Effect of Blended Learning Environments on Student ….” https://www.researchgate.net/publication/276345062_The_Effect_of_Blended_Learning_Environments_on_Student_Motivation_and_Student Engagement_A_Study_on_Social_Studies_Course. Accessed 13 Jul. 2020.

2- Models – Blended Learning Universe, https://www.blendedlearning.org/models/. Accessed 12 July 2021.

 


HyFlex Ders Tasarım Stratejileri

2020 – 2021 eğitim öğrenim yılı Pandemi süreci ile başlayan ve 2021 -2022 akademik yılına özgü ihtiyaçlar doğrultusunda güncellemeler ile devam eden, Yüz Yüze Eğitim Modeli “Yeni Normal”, Hibrit Eğitim Modeli ve Uzaktan Eğitim Modelleri arasındaki dinamik geçişleri yönetebilmek ve öğrencilerimize esnek bir öğrenme ortamı sunabilmek amacı ile  HyFlex Ders Tasarım Stratejileri çalışması başlatılmıştır.

Değişen koşullara uyum sağlayan ve esnek bir yapıya imkan veren HyFlex, modeller ve senaryolar (yüz yüze, uzaktan, hibrit) arasında geçişler yaşanabilen dinamik bir süreci ifade etmekte olup, hibrit (Hybrid) ve esnek (Flexible) kelimelerinin birleşiminden oluşmaktadır. HyFlex kapsamında teknoloji eğitim sürecinin doğal bir parçasıdır; bu yaklaşım, öğrencilere derse nerede, nasıl veya ne zaman katıldıklarına bakılmaksızın esneklik ve kesintisiz bir katılım/takip sağlar.

Bu süreçte standartları, politikaları ve yol haritalarını takip etmek, yaratıcı ve esnek düşünebilmek kolaylık sağlayacaktır. Bu çalışma kapsamında; akademik süreçlerin içinde doğal olarak yer alan öğrenme stratejilerini görünür kılmak, bu stratejiler için uygun teknik altyapı, araç ve kaynakları sunmak ve bu kapsamda Hisar Okulları öğretmenleri tarafından farklı seviye ve branşlarda hazırlanan ders tasarımlarını paylaşmak amaçlanmıştır.

Hibrit ve Uzaktan Eğitim

Covid-19 salgını, yaşamın her alanında etkisini gösterirken okullarda da büyük bir dönüşümü başlatmış, dünyanın hemen hemen her yerinde eğitim kurumlarını 21. Yüzyılın paradigmaları doğrultusunda yeni bir eğitim tasarımına doğru harekete geçirmiştir.
Devamı için…

Eğitim Teknolojileri

Okulumuzda teknoloji, eğitim sürecinin doğal bir parçası olarak yer almaktadır. Her yıl gelişen teknoloji ile birlikte hem müfredat ve hem de fiziksel yapıda gerekli dönüşümler ve güncellemeler yapılmaktadır.
Devamı için…

Bilgisayar Bilimleri

Hisar Okullarında bilgisayar bilimleri, eğitim sürecinin önemli bir parçasıdır. Hedefimiz öğrencilerimizin dijital anlamda gereken becerilere sahip, etkin, üretken ve hızla değişen şartlara adapte olabilen bireyler olmalarını sağlamaktır.
Devamı için…

Teknik Altyapı

Hisar Okulları teknoloji altyapısı, okulda veya okul dışında gerçekleşen tüm öğrenme aktivitelerini ve öğrenme ortamlarını destekleyen, öğrenmenin zamandan ve mekandan bağımsız bir şekilde devam etmesine olanak veren bir alt yapıyı kullanıcılarına sunacak şekilde yapılandırılmıştır.  Devamı için…