Sıkça Sorulan Sorular

Rehberlik Merkezine nasıl ulaşabilirim?

Öğrenciler; kendi psikolojik danışmanına ulaşmak istediğinde Rehberlik Ofisine teneffüs saatleri içerisinde giderek konuşmak istediğini iletir. Öğrencinin Psikolojik Danışmanı uygun ortam ve zamanı ayarlayarak öğrenci ile görüşmesini yapar. Büyük yaş grubu e-posta aracılığı ile de kendi danışmanından randevu talep edebilir.

Veliler; çocuklarının Psikolojik Danışmanına ulaşmak istediğinde e-posta (ad.soyad@hisarschool.k12.tr) aracılığıyla ulaşıp randevu talep edebilirler. Okulöncesi ve İlkokul velileri HisarNet sistemini kullanarak da randevu alabilmektedirler.

Hangi konularda Rehberlik Merkezinden yardım alabilirim?

Okulumuzda çalışan psikolojik danışmanlarımız öğrencilerimize, öğretmenlerimize ve velilerimize çeşitli alanlarda destek sağlamaktadır. Öğrencilerin bilişsel, sosyo – duygusal ve davranışsal gelişimini desteklemek öncellikli hedefimizdir. Bu hedef doğrultusunda öğrencilerin gelişimine destek sağlayacak bireysel, eğitsel ve mesleki çalışmalar düzenlemektedir.

Rehberlik Merkezinin Öğrenciye Yönelik Çalışmaları: Bireysel öğrenci çalışmaları ve grup çalışmaları; öğrencinin okula uyum sağlaması, kendini tanıması ve isteklerini uygun yollarla ifade edebilmesi, problem çözme becerileri, akran ilişkileri, iletişim becerileri, ilgi-yeteneklerini fark etmesine yardımcı olmakla birlikte, öğrencinin eğitim ortamlarına ve öğrenmeye yönelik olumlu tutum geliştirmesi; öğrenme becerilerini ve öğrendiklerini aktarmaya yönelik bilişsel becerileri kazanmasını kapsamaktadır.

Rehberlik Merkezinin Öğretmenlere Yönelik Çalışmaları: Rehberlik Merkezi, öğretmenlerin hem mesleki becerilerini destekleyecek hem de öğrenci ile ilişkilerini güçlendirecek çalışmalar yapmaktadır. Sınıf dinamikleri, verimli öğrenme ve eğitim ortamının düzenlenmesi konusunda birlikte çalışırlar.

Rehberlik Merkezinin Velilere Yönelik Çalışmaları: Rehberlik Merkezi, ebeveynlik becerilerini desteklemek amacıyla ihtiyaç doğrultusunda görüşmeler, bilgi paylaşımları ve yönlendirmeler yapmaktadır. Ayrıca öğrenci değerlendirme toplantıları, farklı konularda seminerler ve anne-baba okulları rehberlik servisi tarafından düzenlenmektedir.

Öğrencilerin öğrenmeye dair destek ihtiyaçları nasıl takip edilir?

Rehberlik Merkezimiz sene başında öğrencilere tarama çalışmaları yapmaktadır. Bu çalışmalara ek olarak sınıf ve destek eğitim öğretmenlerimizin çalışma ve gözlemleri doğrultusunda  özel öğrenme ihtiyacı olan öğrencilerimiz belirlenir. Rehberlik Merkezi, bilişsel çalışmaları hem sınıf içerisinde hem de bireysel olarak sürdürmektedir. Buna ek olarak, destek eğitim odasında akademik ihtiyaca yönelik çalışma planı oluşturulur. Öğretmenlere ölçme değerlendirme konusunda destek sağlanır ve farklılaştırmaları organize etmelerine rehberlik edilir. 

Oryantasyon programlarının süreci nasıl işliyor?

Okulöncesi ve İlkokulda okulun ilk günü yarım gün olarak başlar. Okulöncesi seviyesinde öğrencilerin sınıfa ve okula kolayca adapte olabilmeleri için sınıf ortamında destekleyici çalışmalar yapılır. Her çocuğun alışma süreci ve bireysel farklılıkları göz önünde bulundurulur.

İlkokul ve Ortaokulda, yeni kayıt olan öğrencilere okulun işleyişi ve fiziki yapısı hakkında tanıtım yapılır. Her öğrencinin ilk günlerdeki günlük rutini takip etmesi, iletişim kurması ve kaynaşması için kendi sınıfından bir mentor öğrenci belirlenir ve desteklenir. İlk çeyrek dönem sonuna kadar belirli periyodlarla öğrenciler ile bireysel görüşmeler yapılarak akademik ve sosyo duygusal süreçleri takip edilir. Eşzamanlı olarak öğretmenleri ve velileri ile görüşmeler planlanır. Öğrencinin okula uyum süreci ile ilgili bilgi alışverişinde bulunulur. Yeni kayıt olan öğrencilerle yaş dönemlerine uygun grup çalışması yapılır.  Ortaokulda, ilk haftanın sonunda Rehberlik Bölümü tarafından grup çalışması planlanır ve öğrencilerden ilk haftanın geri bildirimi alınır.

Liseye yeni geçen sınıf seviyeleri ve ara kayıtla gelen üst sınıf öğrencilerine ilk gün okulun işleyişiyle ilgili bilgi verilir. Bir program dahilinde bina turu yapılarak fiziki yapı tanıtılır. Paralelinde şube rehber öğretmenleriyle birlikte sınıflarda tanıma ve ısınma etkinlikleri uygulanır. İlk hafta liseye yeni gelen hazırlık ve 9. Sınıf öğrencilerine gönüllü üst sınıf öğrencileriyle sınıf ziyaretleri gerçekleştirilir; öğrencilerin akranlarından bilgi almaları sağlanır. Ara sınıflara yeni gelen öğrencilerin ilk günlerinde ona destek olması için sınıfından bir mentor öğrenci atanır. İlk çeyrek dönemin sonuna kadar öğrencilerle tanıma amaçlı bireysel görüşmeler yapılır. Bu süre içerisinde, aynı amaçla veli ve öğretmen görüşmeleri de yapılır.

Öğrenci tanıma çalışmalarınız hangi aşamalardan geçiyor?

Öğrenci tanıma çalışmaları Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik süreçlerimizin temelini oluşturmaktadır. Öğrenci okula aday olarak başvurduğu günden, mezun olduğu güne kadar farklı alanlarda yapılan çeşitli çalışmalarla sosyo-duygusal ve akademik olarak takip edilir. Okulöncesi ve İlkokulda yoğun olarak yapılan gözlem çalışmaları, öğretmen görüşmelerinden alınan bilgiler, veli görüşmeleri, projektif çocuk çizimleri, sorun tarama çalışmaları ile desteklenir. Okuma yazma becerisinin devreye girmesiyle otobiyografi, okul algısı, sosyometri çalışmaları yapılır, sonuçları değerlendirilir. Ortaokul ve Lise yıllarını kapsayan daha büyük yaş gruplarında, öğrenci ile yapılan birebir görüşmelerden alınan bilgiler, cümle tamamlama testleri, bilişsel değerlendirme çalışmaları, karakter envanterleri, ilgi-yetenek ve meslek anketleri ile zenginleştirilip detaylandırılır. Büyük ve küçük grup gözlemlerine, veli-öğretmen görüşmelerine, varsa okul dışı uzman iletişimine her yaşta büyük bir özenle devam edilir.

Kariyer gelişimi alanında öğrenciler nasıl destekleniyor?

Hisar Okullarında öğrencilerin kariyer gelişimi K12 boyutunda ele alınmaktadır. İlkokulda uygulanan envanterlerle öğrencilerin ilgi alanları belirlenir; bu bilgiler veliler, sınıf ve branş öğretmenleriyle paylaşılır. Ek olarak, rehberlik derslerinde 4. Sınıf öğrencilerine meslek tanıtımı, gelecek planlama konularında etkinlikler düzenlenir.

Ortaokulda uygulanan ilgi ve yetenek envanterleri, çoklu zeka çalışmaları, hedef belirleme ve değerlendirme çalışmalarıyla elde edilen bilgiler doğrultusunda bireysel görüşmeler planlanır. Aile ve öğrenciler ile tüm çalışmaların sonunda hazırlanan dosya paylaşılarak bireysel değerlendirme yapılır.

Kariyer destek çalışmaları lisede daha derin olarak ele alınmaktadır. Liseye başlayan her öğrenciye Hisar Okulları Kariyer Merkezi’nden birer yurtiçi ve yurtdışı danışmanı atanır ve öğrencinin seçimine göre ilgili danışman tarafından bir yol haritası çizilir. Lise PDR, okul idaresi, öğretmenler ve kariyer danışmanları işbirliği içerisinde öğrencilerin doğru kariyer adımlarını atmalarında, doğru seçimler yapmalarında onlara destek olur. Bireyi tanıma çalışmaları, kariyer envanterleri, staj çalışmaları, meslek tanıtım günleri, üniversite gezileri, üniversitelerin okulumuzu ziyaretleri, yaz okulları, deneme sınavları, yurtiçi ve yurtdışı tercih ve başvuru çalışmalarının tümü bu kapsamda değerlendirilir. Üniversite hazırlık sürecinde, gelecek ve performans kaygısı, motivasyon, planlama/organize olma, hedef koyma, sistemli çalışma gibi konularda zorluk yaşayan öğrencilerle bireysel görüşmeler düzenlenir.

Çocuğumun psikolojik danışmanı onun gelişimini mezun edene kadar takip edecek mi?

Hisar Okulları’nda Okulöncesinde her iki seviye için de sorumlu bir psikolojik danışman vardır. İlkokul, Ortaokul ve Lise seviyelerinde görevli her psikolojik danışman, ilgili okuldan mezun olana kadar aynı öğrenciyi takip eder. Öğrenci Okulöncesinden İlkokula, İlkokuldan Ortaokula, Ortaokuldan Liseye geçerken, bilgileri bir sonraki psikolojik danışmana aktarılır. 

Destek Eğitim Odası nedir ve nasıl işler?

Destek eğitim odası İlkokulda kaynaştırma yoluyla eğitim uygulamalarını kapsamaktadır. Yetersizliği olmayıp akranlarıyla birlikte eğitim sürecine devam edebilen ve özel eğitim ihtiyacı olan öğrenciler için bireysel ihtiyaçları doğrultusunda oluşturulmuş, materyallerle desteklenmiş eğitim ortamıdır.

Destek eğitim odasında öğrencilerin eğitim performansı dikkate alınarak birebir eğitim veya grup (maksimum 3-4 kişilik) eğitimi yapılır.

Rehberlik Merkezi tarafından öğrencinin uzmana yönlendirilme süreci nasıl işler?

Öğrencilerimizin bilişsel ve sosyo-duygusal ihtiyaçları göz önünde bulundurularak bir yol haritası belirlenir. Sınıf içi, sınıf dışı çalışmalarla destek çalışmaları planlanır. Öğrenme ve sosyo-duygusal alandaki gelişimi süpervizyon desteği alınarak yürütülür. Gerektiği durumlarda akademik ve sosyo-duygusal gelişim alanlarında bir uzman desteği alınması yönünde aile ile işbirliği toplantıları yapılır.

Rehberlik Merkezi ile uzmanların öğrenci takip süreci nasıl ilerler?

Rehberlik Merkezi, velinin bilgisi dahilinde, öğrencinin yönlendirildiği uzman ile işbirliği içinde çalışır. Öğrencinin okul yaşamıyla ve takip edilen süreçle ilgili uzman ile paylaşımlarda bulunur. Uzmandan gelen değerlendirmelerin ardından öğrenci, okulda ihtiyaç duyduğu alanlarda desteklenir.

Öğrenciler resmi kaynaştırma sürecine neden ve nasıl dahil edilir?

Bireysel farklılıklardan kaynaklı ortaya çıkan öğrenme destek ihtiyaçları doğrultusunda, kaynaştırma eğitimine dahil edilecek öğrenciler ile ilgili sınıf öğretmenleri, branş öğretmenleri ve psikolojik danışmanının görüşlerinden oluşan bir dosya hazırlanır. Bu dosya öğrenci velisine teslim edilerek ilçemizdeki Rehberlik Araştırma Merkezine yönlendirilerek buradan bireysel inceleme ve tanılama randevusu alınması sağlanır. Burada gerçekleştirilecek incelemeden sonra bu kurumdan gelecek karar doğrultusunda öğrencinin resmi olarak kaynaştırma eğitimine dahil edilebilmesine olanak veren rapor İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nden okulumuza ulaştırılır.